Gondolom mások is érzik, hogy Magyarország jobban teljesít, fejlődik az ország, egyre magasabb az életszínvonal, egyre több a megtakarításunk, már minket próbál utolérni a „nyugat”. Én mondjuk ezt nem érzem. Azt érzem, hogy évről évre többet dolgozom, többet kockáztatok, folyamatosan egyre több pénzt forgatok vissza a vállalkozásomba, egyre kevesebbet tudok kivenni, egyre rosszabbak a feltételek. Sőt most már annyira, hogy eldöntöttem, hogy megszüntetem minden vállalkozásomat, és mint katás egyéni vállalkozó fogom folytatni a tevékenységemet.
De miért is jutottam ide? Leírom részletesen a problémákat, amikkel küzdök nap mint nap.
Események, egy autókölcsönző életében:
- vásárlás
Nem vagyok milliárdos, így én nem tudom megtenni azt, amit a nagyok. Ők rendelnek 50db hibrid VW UP-ot, amire kapnak egy hatalmas kedvezményt, azonnal el is kezdik őket árulni piaci ár alatt, de még így is haszonnal az 50 autós kedvezményem miatt. Ha eladják a felét, akkor a vehetjük úgy, hogy csak 25-öt vettek még nagyobb kedvezménnyel. Az autókra semmit nem költenek, de minden apró karcolást levonnak az ügyfelektől, majd 2 éves korban az egész flottát eladják, vagy betolják a weltautó-ba, és még magasabb árat kapnak, mint amennyibe volt a 25 autó.
Mik az én lehetőségeim? Böngészem a használtautót, és próbálok olyan autót venni, ami megbízható, olcsó, olcsó hozzá az alkatrész is, és viszonylag kevés km van benne. Ezért választottam pl. az Opelt és a Suzukit. - biztosítás
Cascoról nem is álmodok, mert úgy veszteséges lenne az egész. Olcsóbban kijövök, ha évente 10 autómat ellopják, mintha kötnék egy flottás cascót. A kötelezőnél pedig kitalálták, hogy még véletlenül se érje meg.
Ha az ügyfél balesetet okoz, akkor a pl. a B6-ban lévő éves 40.000ft-os biztosítású Suzuki kötelezője következő évben már 120.000Ft lesz. De idén olyat emeltek a cégeknek, hogy már tényleg nem éri meg. A napokban vettem egy Nissan Almera 1.5-öt (2002) és próbaként megnéztem, hogy mennyi lenne a biztosítása magánszemélyként. Számos biztosító nem is tesz ajánlatot autókereskedő vagy autókölcsönző cégnek, így sajnos nem tudok azonos biztosítóktól ajánlatot mutatni, csak a 2-2 legkedvezőbbet.
Íme a céges ajánlat:
és magánszemélyként jóval kevesebb mint a fele:
Ez az egyik oka, hogy idén megszüntetem a cégemet ami eddig a flottát kezelte és inkább vállalom az eredetvizsgálat, átírás, törzskönyv és forgalmi extra díját, mert így is olcsóbb lesz már az első év, nem is beszélve a következőről, amikor már „megspórolom a különbséget.
Ami külön érdekesség, hogy Magyarországon nem kedvezményt adnak, ha több autót biztosítanék egy helyen, hanem felárat kell fizetni pl a KH biztosítónál 10X felárat kérnek, ha több mint 20 autója van a cégnek. - átírás
Alapvetően úgy éri meg olcsó autókölcsönzőt üzemeltetni, ha az embernek autókereskedő cége van és illetékmentesen tudja átírni az autót. Ez esetben 2300ft a tulajdonos bejegyzése, és nem kell eredetvizsga sem. De pont ezt a lehetőséget tette tönkre most az extra magas céges biztosítás. Így most autónként további kb. 70.000ft költséggel kell számolni. - üzemeltetés
Az autóbérlés következtében az autók egyrészt öregszenek, másrészt ténylegesen extrém használatnak vannak kitéve, a karosszériát törik, meghúzzák, a belső térben a műanyagokat karcolják, letörik, a forgó kopó alkatrészeket pedig kínozzák. Természetesen nem mindenki, csak a bérlők kb. 95%-a. Egy részük azért mert egy büdös paraszt és direkt tönkreteszi, mert nem az övé (pl.: 1.2-es 3 hengeres skodával traffipax 177km/h), és vannak azok a bérlők, akik egész egyszerűen nem tudnak normálisan vezetni, 3 nap alatt leégetnek egy kuplungot.
De ez még nem minden,- karambol
Ha ügyfelünk vétlen, nekünk akkor is bevételkiesés, meg kell várnunk, míg a biztosító felveszi a kárt, kiszámolja, mert ha pótszemlézni kell, akkor szívás, ha már közben elkezdtük javítani, így egy csúcsszezonos karambol, akár több havi bérleti díj kiesést jelenthet, amit nem térít meg senki. Ha viszont ügyfelünk a károkozó, akkor természetesen nem ő volt a hibás, hanem a bérautó, pl nem tudta bevenni 100km/h-val a derékszögű kanyart, ez mindig a kocsi hibája. Ha ügyfelünk okoz kárt valakinek, akkor egyrészt nem hajlandó megtéríteni az autóban keletkezett kárt, másrész a következő évben a biztosításunk megemelkedik kb a háromszorosára, ezt sem téríti meg senki. Ezt sosem értettem, hogy miért az autóhoz rendelik a biztosítást, miért nem a jogosítványhoz? Legyen a jogosítványhoz kötve a B/M szorzó és meghatározva, hogy magán vagy munkaszerű, plusz kategóriánként. Mi közöm van nekem, hogy Kovács Margit nem adta meg a jobbkezet? Miért nekem kell 3 évig magasabb díjat fizetnem? Arról sokan nem is tudnak, hogy ha kifizetik az okozott kárt, az csak a B/M besorolást érinti, a károkozói pótdíjat ugyanúgy felszámolják. (ügyfelem 22.500ft-os kárt okozott, meghúzott egy másik autót parkoláskor, kifizettük a biztosítónak, tehát nekik semmibe nem került, következő évben egyel jobb bonuszba került az autó de a károkozói szorzónak köszönhetően még is 60.000ft-tal több lett a biztosításom, és ez 3 év után törlődik csak, tehát a megtérített káron a biztosító még 180.000Ft-t keres 3 év alatt én meg pont annyit bukok.) - lopás
Eddig csak ügyfeleink lopták el a bérautót, egy kivételével mindet visszaszereztük, sajnos ezt az egyet korábban eltüntette a bérlő és hatástalanította benne a GPS-t is. Így már nem volt nyoma. 🙁 Külön érdekesség, hogy karambolozott a kocsival, vállalta, hogy megjavítja, majd azt hazudta, hogy kész az autót, és rá pár hónapra eltűnt. Később kiderült, hogy ismerőseim látták az autót eltűnése előtt 1-2 nappal és természetesen nem volt megjavítva. Természetesen a bérlő lakcíme érvénytelen volt, nem lehet megtalálni, sem behajtani rajta semmit. - parkoló jegy hiánya
Velem ugyan sosem történt ilyen, de bérlőimnek a rosszalkodó gyerekek rendszeresen leszedik a piros csomagot a szélvédőről, ezért nem fizetik be a pótdíjat, bár akkor sem értem, hogy eleve miért nem vettek parkolójegyet. Külön öröm, hogy a 300ft-os parkolójegy hiányát még aznap 2-6.000ft körül rendezni lehetne, de én már csak a fizetési felszólításon lévő 18-25.000ft körüli összegen tudom rendezni. Utána pedig még fizethetek 8.000ft illetéket a fizetési meghagyás illetékére, majd ismét 8.000ft-ot a végrehajtási illetékre, majd kb 12.000ft előleget a végrehajtónak. Jó esetben 1 év múlva visszakapom ezeket az összegeket, de sokszor nem tudják behajtani, mert a bérlő egy senkiházi nincstelen. - autópálya matrica hiánya
ez a másik kedvencem, főleg amikor egy hetes bérlés után jön 14db, darabja 14.874Ft, szerencsére évente egyszer lehet kérni pótdíj maximalizálást, ilyenkor „csak” kettőt kell kifizetnem. - közterületes feljelentés
Ezt akár szerethetném is, mert bérleti szerződéssel át lehet íratni az ügyfél nevére, csak esetenként 30 percet lopnak el vele az életemből. - gyorshajtás
Ez a kedvencem, elektronikusan lehet intézni, bár a https://ugyintezes.police.hu/ portál 10-ből 7 alkalommal nem működik rendesen, vagy aláírni nem lehet a nyomtatványt, vagy beküldeni, vagy nem jelez vissza, vagy be sem tudok lépni 🙂
- karambol
- koronavírus
Hát ez most rendesen betett, nem bérel senki, áll bent a sok autó, jönnek a biztosítási csekkek, a régi ügyfelek büntetései, pont most lenne a szezon, most keresnénk pénzt a következő 3-4 hónapban, mert az év többi része csak vegetáció. De most inkább pihenünk, a műkörmösök azok kapnak kedvezményt, pedig a nőket ismerve mindenki ugyanúgy megy körmöshöz, tehát nekik van bevételük, arról nem is beszélve, hogy nem ismerek egy nőt sem, aki valaha áfás számlát kért volna a körmösétől, tehát kb ők azok akik még soha nem fizettek adót.
Mindezek tükrében arra jutottam, akkor most átszervezek mindent, és a minimálisra csökkentem a költségeimet, persze a legális keretek közt maradva.